GEDACHTEN: ze zijn er weer.

Na mijn steevaste gepieker en gepeins een zomer-reces te hebben gegund, komt er in mijn bovenkamer weer van alles en nog wat opborrelen.

Aldus dacht ik dat het wel handig zou zijn als diverse lieden ( inclusief deze man) hun openbaringen eens gingen spiegelen aan een etalage. Want een zakenman etaleert zijn hebben en houden in een etalage. En die showroom moet er dan wel verzorgd en aantrekkelijk uitzien, anders blijft een toevallige passant er niet bij stilstaan en wordt er niets aan de man gebracht.

Het is voor de zakenman van cruciaal belang op welke manier die “etalage” wordt ingericht. Neem eens een tabaksverkoper. Die kan in zijn showkast honderden  verschillende pakjes  sigaretten, rook- en pruimtabak, dozen sigaren, pijpen en vele bij-artikelen etaleren. Maar dat is bijzonder rommelig. De essentie van die specifieke show is niet de boodschap, dat deze verkoper alles wat wenselijk is in huis heeft, maar dat er tabaksartikelen worden verkocht. En dat kun je ook duidelijk  maken met één sigarettenmerk, één doos sigaren, één pijp plus misschien een nieuw product.

Hetzelfde geldt voor het verkopen, vermarkten van een “product” als een stad, een streek, een provincie, een land, een persoon, een activiteit. Tegenwoordig is de verkoop-etalage het wereldwijde internet, waar belanghebbenden proberen hun waar(heden) te slijten. Ook die “internet-etalage” moet er netjes, mooi, artistiek verzorgd uitzien. De getoonde “koopwaar” op een website mag echt niet verouderd, verstoft zijn maar van-vandaag-de-dag. En er kan/moet in die showroom maar weinig  worden getoond. Dat weinige moet representatief zijn, waarbij de toevallige  internet-passant gemakkelijk “naar binnen stapt”, door-linkt naar een grotere hoeveelheid aan informatie.

 

Dit bericht werd geplaatst in column, promotie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.